Min aller første bil,

i de glade '70-årene, var en Mercedes W111, en '61 mod. 220SEb. Den drakk olje (11 liter fra Oslo til Trondheim!), men gikk som en kule. Angivelig en bil som i sin tid deltok i Rally Monte-Carlo. Jeg skal se om jeg finner igjen bildene av den.


I Sverige i '84

hadde jeg en ny Classicweiss W123 240D som firmabil. Jeg kjørte på en elg en natt, i ca. 125 km/t på motorveien utenfor Alingsås. Bilen var bare noen mnd. gammel, men hadde skadeomfanget vært 1000 kr. høyere, hadde bilen blitt kondemnert! Ingen personskade, bortsett fra sidemannen som fikk rumpa full av glasskår da han satte seg inn i bilen igjen.


Grombilen!


Jeg var første norske eier, fra november 1984 til 1989/90, av en '81 W123 300TD Turbodiesel Kombi som var bruktimportert fra Berlin. Bilen var varebilregistrert, 'Champagner' gull metallic lakk, 'Chreme' beige stoff interiør med ortopedisk førersete med justerbar ryggstøtte og midtarmlene, takluke, el-vinduer, el-antenne, sentrallås, automatgir, ABS-bremser, hengerfeste, brannslukker, sommerdekk på originale Fuchs Barockfelger, vinterdekk på ATS Barockfelger. Pluss 8kg Mobira Talkman 'mobiltelefon'! Fantastisk herlig bil! Bilen ble senere solgt til Jessheim-området, og så videre til Steinkjer tidlig på ‘90-tallet, og har vært der siden. Den har blitt godt tatt vare på, og bilen er nå under restaurering der etter å ha gått over 800 000 km.


Vinterstemning

1985 mod. S123 230TE

Astralsilber, blått interiør m/armlene, automat, takluke, aircondition, hengerfeste, 15" hjul og forsterket fjæring (ombygd varebil), 186.000 garanterte km! Egentlig kjøpt som delebil, men den viste seg heldigvis å være for god til det.



Fra annonsen


Bilen hentet og plassert hos en god venn. Den skulle bare stå der over vinteren, men den ble stående i 17 måneder før jeg hadde råd til å gjøre noe med den, og da startet den på første forsøk.


Et midlertidig skjermbytte og litt småpusling før den kunne registreres. Motoren gikk stygt og dro dårlig, men etter litt 'overtalelser' fungerte alt som det skulle. Litt rustsveising ble det også.


Det er jo en bruksbil! Her er den nyregistrert og tilbake fra første ordentlige prøvetur, t/r Drøbak-Bergen, 114 mil med tilhenger, gikk som en klokke!

Gratis vinterved måtte hentes.


1984 mod. S123 230TE

Og så denne, da! Classicweiss med Hennarot interiør, manuell 4-gir, takluke, sentrallås, hengerfeste, 15" hjul og forsterket fjæring (ombygd varebil) angivelig 276.000 km, (ifølge en tilstandsrapport syntes deler av bilen å ha gått nærmere 600.000...!) Raklete motor og utslitt clutch.


Hmm, og litt rust her og der...


Skikkelig dårlige forskjermer, og den eneste felgen som ikke er så veldig kantkjørt!


Litt rust på de vanlige stedene i kanalene rundt jekkfestene.


Trenger sikkert bare litt frisk luft!


Og slik tok fabrikken tak i det problemet!


Doble 'ørkenplater' under radiator og motor.


Uffda!


Forskjerm. (uttales fysjom!)




Aj, aj!


Aj, aj, aj!


Motor M102, 2,3ltr, 136 hester, høres mere ut som en diesel... Det ordner seg vel etterhvert...

1977 Dodge Aspen Wagon, 225cu in. (3,8ltr.) SlantSix, 904 automat




Jeg må jo ta med Dodgen min også, det er jo den ødelagte automatgirkassa i den som er 'skyld' i at jeg kjører stjernebil igjen! Den har vært bruksbilen min i 20 års tid, og trenger sårt en oppgradering.